Tesco Loves Baby

Mdłości w ciąży

Ciążowe mdłości zwyczajowo zwane są porannymi. Jest to mylne nazewnictwo, ponieważ tak naprawdę mogą męczyć o każdej porze dnia i nocy. Według statystyk aż 50–90% przyszłych mam cierpi na te przykre dolegliwości. Jak sobie z nimi radzić?

Co jest przyczyną mdłości w ciąży?

Z ostatnich badań wynika, że jest to związane z przemianą hormonalną i psychiczną, która zachodzi w kobiecie. Szybko wzrastający poziom hormonów, takich jak estrogeny, progesteron powodują zaburzenia w organizmie. Czynniki psychologiczne (np. stres) również mogą prowadzić do złego samopoczucia. Jeśli przed ciążą byłaś wyczulona na różne zapachy lub masz wrażliwy żołądek, to istnieje ryzyko, że objawy nasilą się w trakcie.

Przesądy związane z mdłościami

Niektórzy uważają je za pierwszy objaw ciąży, jednak wcale nie musi to być prawdą. Część kobiet w ogóle nie ma tych dolegliwości, u innych pojawiają się w jednym trymestrze, a inne przez 9 miesięcy męczą się z torsjami. Dlaczego tak jest? Według ludowych mądrości ciążowe problemy tego typu, mają mamy, które spodziewają się dziewczynki. Ciąża przebiega bez problemów, bardzo dobrze się czujesz? – możesz spodziewać się chłopca. Oczywiście prawdy dowiemy się podczas badania USG lub podczas narodzin.

Początek i koniec męczących objawów

Najczęściej pojawiają się między 5. a 18. tygodniem ciąży. Mdłości nasilają się najczęściej w 9. tygodniu, jednak szybko powinny przestać być bardzo dokuczliwe. W większości przypadków objawiają się w pierwszym trymestrze, są jednak kobiety, którym doskwierają do samego rozwiązania. Według ginekologów powinny ustępować w drugim trymestrze, w tym czasie wykształca się pępowina, wtedy wszystkie zbyteczne produkty przemiany materii są przez nią usuwane.

Sposoby na mdłości w ciąży

Jeśli jesteś w stanie błogosławionym i dokuczają Ci mdłości, torsje, wstręt do niektórych zapachów, przed snem zjedz pokarmy zawierającego duże ilości białka. W ten sposób poziom cukru w organizmie nie obniży się gwałtownie. Natomiast przed wstaniem z łóżka zjedz dwa krakersy, łyżkę masła orzechowego lub inną przekąskę, która ma słonawy posmak. Kiedy pojawią się torsje warto jest pić duże ilości wody, najlepiej niegazowanej, obniży to ryzyko odwodnienia.

Unikaj pikantnych potraw, mogą one podrażnić żołądek. Staraj się spożywać małe posiłki – będzie Ci łatwiej uniknąć męczących wymiotów. Jedz lekkostrawne potrawy, ograniczaj produkty powodujące wzdęcia. Pij ziołowe lub zielone herbaty – zaspokoją pragnienie i złagodzą występujące torsje. Gdy jesteś poza domem i czujesz, że zbliżają się mdłości, staraj się głęboko oddychać, ustabilizowany oddech pozwoli zniwelować złe samopoczucie. Jeśli uda ci się zrelaksować, być może zatrzymasz mdłości.

Pij ziołowe lub zielone herbaty – zaspokoją pragnienie i złagodzą występujące torsje.

Pamiętaj, aby dobrze się odżywiać. Posiłki przyjmowane w miarę regularnie ustabilizują pracę organizmu. Staraj się jeść częściej ale mniej, wybieraj wartościowe produkty. Jeżeli żywieniowe sposoby Ci nie pomogą, postaraj się znaleźć czas na drzemkę w ciągu dnia. W czasie snu organizm nie jest podatny na mdłości.

Ciekawostki o ciąży

  • Mdłości występujące u kobiet w ciąży chronią płód przed nadmiarem toksyn, które zawierają pokarmy spożywane przez mamy.
  • Według najnowszych badań większość przyszłych tatusiów współodczuwa objawy ciąży: mdłości, zmiany nastrojów czy żywieniowe zachcianki.
  • Równie często jak mdłości, przyszłe mamy męczy roztargnienie, które jest uwarunkowane zmianami hormonalnymi.

Alicja Szwabczyńska

Aby zapewnić poprawne działanie naszego serwisu, zapisujemy pliki cookies na komputerach naszych użytkowników.
Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej ›

OK, akceptuję