Tesco Loves Baby

Żywienie małych dzieci od 1. do 3. roku życia

Wszystkim powszechnie wiadomo, że zdrowe zwyczaje na co dzień i racjonalne odżywianie mają wpływ na długość i jakość życia. Najważniejszym momentem, kiedy następuje programowanie zdrowia i życia, jest okres płodowy i pierwsze 3 lata. Wobec tego rodzice mają ważne zadanie do wykonania, zwłaszcza w pierwszych latach życia dziecka.

Dieta dziecka powinna być dostosowana do jego aktualnych potrzeb oraz apetytu. Trzeba się kierować podstawowymi zasadami żywieniowymi. Małe dzieci powinny jeść 3 podstawowe i 2 uzupełniające posiłki. Zazwyczaj maluszki nie są w stanie zjeść jednorazowo dużej porcji, więc lepiej, żeby jadły częściej, ale mniejsze posiłki.

Czego potrzebuje przyszła mama?

Całodzienne żywienie powinno obejmować różne grupy produktów i właściwe porcje:

  • mleko i produkty mleczne – 3 porcje (w tym 2 porcje mleka i 1 produktów mlecznych);
  • mięso, drób, ryby, jaja – 1–2 porcje;
  • produkty zbożowe – 5 porcji;
  • warzywa – 5 porcji;
  • owoce – 4 porcje;
  • tłuszcze – 1–2 porcje.

Produkty mleczne i mleko są cenne jako źródło dobrej jakości białka, ale przede wszystkim dostarczają wapnia, który wpływa na budowę kości i zębów. Poleca się pełnotłuste twarogi, sery żółte, kefiry, jogurty – najlepiej naturalne z dodatkiem świeżych owoców. Ze względu na kaloryczność i sporą ilość cukru lepiej ograniczać ilość słodkich deserków i jogurtów.

Mięso to przede wszystkim źródło białka, witamin z grupy B, niacyny, dobrze przyswajalnego żelaza, cynku i innych pierwiastków śladowych. Dla dzieci najlepsze są wysokiej jakości chude i delikatne mięsa, takie jak drób, królik, wołowina, cielęcina. Lepiej unikać przetworów mięsnych ze względu na dużą zawartość chemicznych dodatków do żywności. Zamiennikiem wędliny może być upieczone i cienko pokrojone mięsko.

Ryby – źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka – powinny pojawiać się w żywieniu dzieci 1–2 razy w tygodniu, najlepiej w postaci duszonej z warzywami lub upieczone.

Jajka są skoncentrowanym źródłem wielu składników odżywczych. Dziecko może jeść średnio pół jajka dziennie w różnych formach (na twardo, na miękko, jajecznica, omlet oraz w potrawach takich, jak naleśniki, kluski itp.).

Produkty zbożowe powinny być możliwie jak najbardziej urozmaicane w diecie dziecka. Poleca się podawać różne gatunki pieczywa, różnego rodzaju kasze grube i drobne, a także płatki zbożowe. Ta grupa żywności powinna stanowić podstawę żywienia, ponieważ dostarcza węglowodanów złożonych – skrobi, błonnika, witamin z grupy B oraz szeregu składników mineralnych. Rodzice powinni wystrzegać się wszelkiego rodzaju słodkich bułek, ciastek i słodyczy. Są źródłem izomerów trans negatywnie wpływających na stężenie cholesterolu, a także zawierają mnóstwo kilokalorii i cukrów prostych, które szybko prowadzą do nadwagi i otyłości.

Najczęstszym błędem żywieniowym dzieci jest jedzenie zbyt małej ilości warzyw. Od samego początku należy wprowadzać dzieciom różnorodne warzywa, tak by je z nimi oswajać. Im bardziej kolorowe od warzyw są talerze przy większości posiłków, tym zdrowiej.

Natomiast owoców w diecie powinno być już mniej. Najlepiej podawać je w formie posiłków uzupełniających. Najkorzystniejsze jest podawanie świeżych, sezonowych owoców. Trzeba unikać dosładzanych napojów i soków, gdyż zawierają mnóstwo cukrów prostych. Jeśli mamy do dyspozycji soki bez dodatków cukru i słodzików, to maksymalnie dopuszcza się porcję pół szklanki dziennie. Głównym źródłem płynów dla dzieci powinna być zwykła woda.

Spożywania tłuszczu u maluchów nie należy zbytnio ograniczać, ponieważ małe dzieci potrzebują go bardziej niż dorośli (ok. 35% całodziennego zapotrzebowania na energię powinno pochodzić z tłuszczów). Tłuszcz jest źródłem energii potrzebnej do intensywnego wzrostu i rozwoju, a także źródłem witamin A, D, E. Dzieci mogą jeść pełnotłuste produkty mleczne, masło, mięso, drób, ryby, jajka, a także oleje roślinne (rzepakowy) i oliwę z oliwek używane do przygotowywania potraw.

Należy pamiętać, że dzieci w pierwszych latach życia poznają nowe smaki i rodzice mają ogromny wpływ na kształtowanie ich nawyków żywieniowych. Warto zadbać o to, by dieta dzieciaków była różnorodna, a także składała się z dobrej jakości naturalnych składników. Rodzice są wzorem do naśladowania dla dzieci, dlatego sami też powinni odżywiać się zdrowo.

Już w 19. tygodniu życia niemowlak odczuwa smaki.

Ulubionym smakiem malucha jest słodki pochłaniany z wód smakowych mamy, natomiast najmniej lubianymi – słony i gorzki. Gdy przyszła mama je dużo słodkiego, a maluch polubi słodki płyn owodniowy, mogą pojawić się u niego wyczuwalne czkawki, spowodowane zwiększoną ilością wypijanego płynu. Mama ma więc wpływ na preferencje smakowe dziecka, które jeszcze się nie urodziło.

ODŻYWIANIE A ROZWÓJ POZNAWCZY

Aby zapewnić poprawne działanie naszego serwisu, zapisujemy pliki cookies na komputerach naszych użytkowników.
Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej ›

OK, akceptuję